Over het kunstwerkattest

De nieuwe reglementering treedt op 1 januari 2024 in werking, behalve sommige bepalingen die proactief van kracht worden. Zo kunnen de leden van de nieuwe Kunstwerkcommissie vóór 2024 benoemd worden.

Vanaf 1 januari 2024, maar zodra de nieuwe online dienst beschikbaar is, kun je je profiel van kunstwerker al beginnen invullen. Dat kan via de knop ‘Mijn Dossier’. 

Het kunstwerkattest zal een noodzakelijke voorwaarde zijn om toegang te krijgen tot de verschillende socialezekerheidsregelingen specifiek voor kunstwerkers.

Bijvoorbeeld:

  • Om te kunnen werken onder artikel 1bis, zal je een kunstwerkattest (eender welk) moeten hebben (of op zijn minst ooit een kunstwerkattest gehad moeten hebben).
  • Om een kunstwerkuitkering aan te vragen, zal je verplicht een kunstwerkattest ‘plus’ of ‘starter’ moeten hebben.
  • Als beginnend zelfstandig kunstwerker in hoofdberoep die de maatregel ‘primostarter kunstenaar’ met gunstige sociale bijdragen aanvraagt, moet je een kunstwerkattest hebben (eender welk).

Ja. Daarvoor zal je een gewoon kunstwerkattest, een kunstwerkattest ‘plus’ of een kunstwerkattest ‘starter’ moeten hebben.

  1. Je doet online je aanvraag voor een kunstwerkattest op de online dienst Working in the Arts – Professional.  

  2. Het secretariaat van de Kunstwerkcommissie onderzoekt het dossier. 

  3. Als er bepaalde documenten of informatie ontbreekt, neemt het secretariaat contact met je op. 

  4. Het secretariaat verklaart je aanvraag volledig en maakt het dossier over aan een kamer van de Kunstwerkcommissie. 

  5. De Kunstwerkcommissie onderzoekt je dossier. 

  6. In bepaalde gevallen kan de commissie besluiten om je uit te nodigen.    

  7. In sommige gevallen wordt de zaak niet alleen naar een beperkte kamer verwezen, maar ook naar een uitgebreide kamer. 

  8. De Kunstwerkcommissie beslist over de weigering of toekenning van een kunstwerkattest en brengt je op de hoogte van haar beslissing. 

De Commissie heeft een indicatieve termijn van drie maanden om uw aanvraag te behandelen zodra deze volledig is verklaard door het secretariaat, d.w.z. zodra uw dossier in orde is bevonden en er geen verdere vragen of verduidelijkingen nodig zijn. 

Als dit je eerste aanvraag voor een kunstwerkattest is, wordt de datum waarop de aanvraag is ingediend, gebruikt als de datum vanaf wanneer het kunstwerkattest geldig is.